Upravit stránku

Dnes problémy řešíme, vztahy napravujeme, více školíme a hledáme vyvážená řešení. Nejvýhodnější a nejlevnější je ale prevence. Propustit člověka, najmout nového a zaškolit ho, může vyjít i na 150 až 200 tisíc korun. A to je pouze jeden pracovník. Představme si, že pokud opravíme vztah a zachráníme byť i jednoho zaměstnance před odchodem, vytvořili jsme si rozpočet 150 000 Kč. Na prevenci nám stačí zlomek této částky, zbytek firma šetří a je víc konkurenceschopná.

Co člověka motivuje být ve stejné práci?

Když si rozeberu 3 základní motivace, proč lidé setrvávají ve stávajícím zaměstnání, jsou to:

  • Pracovní náplň - Je splněna, pokud mě práce baví a dělám jí rád a dobře.
  • Vztahy na pracovišti - Mít kolem sebe lidi, které znám, a se kterými je mi dobře.
  • Peníze - Aby byl člověk spokojený, potřebuje odměnu, kterou považuje za odpovídající.

Aby člověk byl spokojený a neřešil odchod, potřebuje se spolehnout alespoň na 2 z těchto 3 motivačních pilířů. Pokud jsou dva z nich v pořádku, se třetím se dokážu vypořádat. Případně na něm můžu pomalu pracovat. Pojďme se nyní podívat na vztahy na pracovišti. S tím právě v rámci prevence jde něco dělat.

Vztahy na pracovišti posiluje kvalitní vnitrofiremní komunikace

Abych mohl o vztazích na pracovišti tvrdit, že jsou dobré, potřebuji o lidech kolem sebe něco vědět. Čím víc o lidech z firmy vím, tím lépe mi tam je. A pokud přijde nový člověk, nikoho nezná a nikdo nezná jeho, tak se ze začátku necítí ve své kůži, stejně jako jeho kolegové.

Vysoká míra fluktuace (propouštění, nabírání) zaměstnanců je pro firemní kulturu smrtelná. Vztahy se prohlubují velice pomalu. Jsou založené na množství a intenzitě vzájemných kontaktů, a to nejen osobních, ale i digitálních. To je ale dobrá zpráva, protože s tím něco jde dělat. Právě pomocí soustředěné prevence lze vztahy podpořit.  Zdaleka to není o velkých gestech a drahých bombastických teambuildingových akcích. Prevence spočívá v každodenních drobnostech zakořeněných do firemní kultury.

Vytvořte si soukromou firemní sociální síť

Teď vám ukážu, jak to jde jednoduše zařídit. Do firmy zavedete podnikovou sociální síť a začnete sdílet vnitrofiremní informace. Ze začátku to půjde ztuha, než si tam každý najde to svoje a rozhodne se, pro jaká sdělení tam bude chodit, a co je pro něj důležité. Pak se ale komunikace rozjede a zaměstnanci začnou sami tvořit vnitrofiremní obsah.

Na firemních sociálních sítích má každý svůj profil s fotografií a informacemi o sobě. Pokud zaměstnanec napíše článek nebo komentář, nebo něco označí „to se mi líbí“, všude uvidíte jeho jméno i fotku. Pokud v takové situaci nastoupí do firmy nový člověk, daleko snadněji se zorientuje. Velmi brzy zjistí, kdo se jak jmenuje, a snadno odliší firemní návštěvu od vlastních kolegů.

Jaký obsah můžeme uvnitř firmy tvořit?

Významné události

Narozeniny zaměstnanců, výročí nástupu nebo nové posily. To jsou základní významné události, které se na firemní síti objevují samy, podle toho, jak to má každý člověk vyplněné ve svém profilu. Nemusíte hned kolegům kupovat kytice. Je ale hezké, když víte, že ten daný den má někdo narozeniny, nebo že už ve firmě pracuje 6 let.

  • Významné události
  • Významné události
  • Významné události
  • Významné události

Příspěvky na nástěnce

Na nástěnku umísťujeme rychlé zprávy s krátkou životností. Pořádá se zítra firemní večírek? Jde na trh nový produkt a chystá se jeho vnitrofiremní prezentace? Napsali jste zajímavý článek a chcete na něj upozornit? To všechno jsou vhodné příspěvky na nástěnku.

Časem se na nástěnce mohou začít objevovat příspěvky typu „prodám/nabízím“, ale to nevadí. Jakýkoliv obsah je dobrý pro budování firemní kultury. Navíc nástěnka má různé kategorie, takže můžete oddělit příspěvky firemní od volnočasových. Je super, když si lidé ve firmě sami zorganizují popracovní fotbal nebo volejbal. To vše posiluje vztahy, stmeluje kolektiv a vy máte jeden pilíř spokojenosti vyřešený. A za kolik? Za deseti koruny na zaměstnance měsíčně.

  • Příspěvky na návstěnku
  • Příspěvky na návstěnku
  • Příspěvky na návstěnku
  • Příspěvky na návstěnku

Články

Články jsou příspěvky trvalejšího charakteru. Například, pokud se chystá změna organizační struktury nebo pokud prezentujete odlišnosti nového ceníku. Cokoliv, co je dlouhodobě hodnotná informace. Ideální je publikování zajímavé reference, co se podařila, nebo třeba dopis od spokojeného zákazníka. Pokud se chystá firemní akce, pak hodíte do článků oznámení a v komentářích vám lidi pomůžou vybrat, jaký udělat program. Pokud školíte na nový produkt, máte k dispozici rubriku vzdělávání, která je určená na nové poznatky, případně výsledky průzkumů apod.
  • Články
  • Články
  • Články

Organizační tabule

Když už máte na podnikové sociální síti uloženy profily všech zaměstnanců, stačí je rozřadit po odděleních a naplnit firemní pozice. Můžete tak snadno získat přehlednou strukturu firmy. Ta se ze zadaných informací vytvoří sama. A opět i s fotografiemi a kontaktními údaji. Snadno tím získáte informace kdo, kde pracuje a jaký má kontakt. Pro nové zaměstnance je to velmi důležité. O to rychleji se ve firmě zorientují.
  • Organizační tabule
  • Organizační tabule

Vzorové dokumenty

Sociální síť bude pro zaměstnance ještě víc atraktivní, pokud do ní umístíte vzorové dokumenty, hlavičkové papíry, logo, firemní řád apod. Čím víc se do sociální sítě budou zaměstnanci vracet, tím víc budou mít na očích informace o lidech z firmy a budou utužovat vzájemné vztahy.
  • Vzorové dokumenty
  • Vzorové dokumenty

Dejte lidem ve firmě možnost dozvědět se víc o sobě navzájem. Vrátí se vám to

Ve vašem zájmu by mělo být dostat lidi na společné místo, kde by spolu mohli komunikovat. Ideální je, když se pracovníci postupně namotivují, aby si večer po práci místo Facebooku (nebo jiné veřejné sociální sítě) otevřeli firemní nástěnku a podívali se například, kdo má zítra narozeniny, kdo vypublikoval nový článek, nebo napsal zajímavý komentář, který pak podpoří svým palcem nahoru. Lidé se pak stávají víc empatičtí, mnohem radši spolupracují a s těmi, kteří jsou mu blízcí, vytváří týmy nad složitými firemními úkoly. Pokud to trošku odlehčím, tak je vážně milé, když si před nástupem do práce můžu prohlédnout své kolegy.

Jak zavést firemní sociální síť?

Firemní síť je on-line, dostupná přes internetový prohlížeč. Nic nemusíte instalovat, nepotřebujete žádné vstupní investice. Prostě jen každému zaměstnanci založíte přihlašovací účet a může začít sociální síť využívat.

Je také dobré, aby si všichni v práci nastavili firemní sociální síť jako úvodní stránku ve svém prohlížeči. Od doby posledního přihlášení jim sociální síť přehledně ukáže, co je nového, a kdo reagoval na jejich příspěvky.

Sociální síť v rámci eBRANA systému není sice úplně zdarma, ale cena je nastavena hodně nízko. Tak, aby se násobněkrát vrátila. Nebojte se, pojďte do toho! Lidé jsou základní firemní kapitál a vy máte jedinečnou příležitost ho posílit…

Autor článku

Martin Semerád

Martin Semerád

produktový manažer

Pomáhám firmám si zlepšit vlastní organizaci a posílit firemní kulturu zavedením systému. Každá firma je unikát a potřebuje individuální přístup. Přesto se dají najít společné prvky, postupy a rady, které pomůžou v každé firmě. Neváhejte se na mě obrátit pokud chcete zlepšit svojí firmu a věříte stejně jako já, že to jde pomocí nasazení systému.

Nahoru